خانه / مهارت های پژوهشی / آموزش و مهارتهای 2.0 / کنفرانس های اشتباهی: چگونه کنفرانس های غیر معتبر را شناسایی کنیم؟

کنفرانس های اشتباهی: چگونه کنفرانس های غیر معتبر را شناسایی کنیم؟

جدیدا” به نظر می رسد روش های نوین تری برای بازار مکاره ی خرید و فروش مدارک علمی و مقالات توسط یکسری شرکت های خصوصی به وجود آمده است و آن هم برگزاری کنفرانس هایی خارج از ایران با تبلیغات جذاب و شیک و وعده ی ثبت مقاله در ژورنال های ISI و غیر آن هست. (روش قدیمی داخل ایران برگزار می شد و البته هیچ دانشگاه معتبری پشتوانه ی علمی آن نبود.)
من در چندین مورد دقت کردم همه ی این کنفرانس ها دبیرخانه ای مستقر در میدان فاطمی تهران یا دور بر آن دارند
و لذا باید هشدار داد که دوستان گول این تبلیغات را نخورند و به دیگران توصیه نمود که از شرکت در این کنفرانس ها دوری کنند.

نکات خیلی ساده ای که می شود برای زیر سوال بردن این دست از کنفرانس ها ارائه نمود:

۱.باید لوگو یا خبر کنفرانس در دانشگاه های مورد حمایت وجود داشته باشد که در وب سایت کنفرانس قابل رویت باشد(مثلا” در یک مورد اعلام شده چندین دانشگاه معتبر اروپایی) ولی خب هیچ اسامی و لینک مستندی مبنی بر حمایت دانشگاه خاصی از آن وجود ندارد.

1

۲.لوگوی بسیاری از انجمن های ایرانی در پوستر به چشم میخورد که هیچ اثری از چگونگی حمایت و یا لینک مستند حمایت وجود ندارد و به نظر میرسد باید انجمن های مذکور شکایتی جهت جلوگیری و سوء استفاده را داشته باشند.

۳.کمیته ی علمی شامل اسامی افراد خارجی می شود که هیچ دسترسی به آنها وجود ندارد مثل ایمیل یا آدرس صفحه یا شماره تماس جهت پرسش و پاسخ – یا کلا دبیر علمی همایش و این ها هیچ مشخصه ای ندارند.

۴.بر اساس اطلاعات شرکت برگزار کننده (یک کنفرانس مصداقی http://www.restconf.org/) (هیچ اثری از اینکه اولین کنفرانس کجا بوده و چه دستاوردی داشته بیان نشده است.) (فقط بیان شده کنفرانس دوم در دبی بوده آن هم اسفند ۹۴) و شماره سه هم در خرداد۹۵ برگزار می شود یعنی کنفرانس های فصلی!!!!!

۵.نکته ی جالب اینکه زبان مقالات می تواند فارسی باشد با داوران خارجی؟؟؟!!!!!

۶.بسیار سریع نتایج مقالات اعلام می شود. به طور مثال از موقع ارسال اصل مقاله تا اعلام نتایج ۲۴ ساعت زمان می برد.

۷.ارائه ی سرتیفیکت های مبهم (مثلا” یک مورد مبلغ ۳۵ هزارتومان بابت سرتیفیکت استرالیایی یعنی ۱۰ دلار !!!!)

۸.یک نکته ی جالب ترفند استفاده از عکس برای نوشتن اسامی کمیته ی علمی است، که در حالت بدبینانه یعنی در سرچ گوگل نمی آید و خود داور اگر از اسمش سوء استفاده شود اطلاع پیدا نمی کند.

۹.لوگوهای تامسون-رویترز و مرکز منطقه ای و اسکوپوس و آی اس آی همیشه در پوستر ها خودنمایی می کند ……گاهی هم جزو حامیان و برگزار کنندگان!!!!

۱۰. وب سایت های فقط فارسی برای همایش های بین المللی !!!!!!!!!
۱۱. اسامی خارجی بدون وجود خارجی:

2-1

اگر در گوگل سرچ کنیم می بینیم که فقط در وب سایت های کنفرانسی ایران پیدا می شود این نام https://www.google.com/search?q=%22Georgian+International+Academy+of+Science%22 و اینکه چنین آکادمی در حال ساخته شدن هست آن هم به زبان فارسی.

3-1024x593

نمونه هایی از این کنفرانس ها

۱.http://www.restconf.org

۲.http://www.2icmi.com

۳.http://www.icmsconf.com

۴.http://www.2icmhconf.com/fa/?id=17&p=0

۵.http://4icesconf.com

نویسنده: حسین حیدری

درباره ی حسین حیدری

مدیر گروه فناوری تلاش و توسعه (یابش)- مدیر مسئول مجله کتابدار 2.0 ------------------------------- حسین حیدری هستم مدرک مهندسی دارم و کلی مهارت های بین رشته ای، خلاقیت، کارآفرینی و انرژی را دوست دارم، از تولیدات فناورانه لذت می برم. سواد اطلاعاتی و رسانه ای هم بصورت تجربی آموخته ام. از آنجا که قدرت "جستجو" در دنیای امروز را یکی از قدرتمند ترین مهارت های مورد نیاز انسان میدانم، تدریس این روش ها رو هم انجام میدهم. هر لحظه سعی میکنم با مطالب عالی هم خودم بروز باشم، هم اطرافیان و هم مشتریانم.

۲ دیدگاه

  1. موفقتان می خوانیمْ.

    خداقوّتْ

  2. سپاسگزاریم برایمان بنویسید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*