خانه / آرشیو / سال دوم - شماره 1395 / یازده کتاب‎‌فروشی غیرعادی که شما می‌توانید ببینید

یازده کتاب‎‌فروشی غیرعادی که شما می‌توانید ببینید

مطمئنا شما می‌توانید در آمازون کتاب بخرید، اما این اصلا قابل مقایسه با رفتن به کتاب‌فروشی و انتخاب عنوان مناسب به صورت دستی نیست. در اینجا برخی از کتاب‌فروشی‌های منحصر به فرد که به اندازه خواندن کتاب‌ها جذاب هستند معرفی می‌شوند.

  1. کتابفروشی سارایوا

از خصوصیات کتاب‌فروشی ریودوژانیرو ساخت یک رنگین کمان ممتد از کتاب‌هاست که در اطراف فروشگاه چیده شده است. اگر چه این عناوین فروشی نیستند اما امکان دسترسی به بسیاری از آن‌هایی نزدیک به کف زمین هستند، وجود دارد.  با وجود اینکه اندازه آن بزرگ است سازندگان می‌خواهند فروشگاه احساس آرامش و نشاط را به مخاطب القا کند. رنگ یک مسئله مهم در این مکان است. طبقه بالای کودکان همچنین دارای قابلیت چند رنگی و محل نشستن راه راه است.

saraiva-bookstore-126-09

  1. WAANDERS IN DE BROEREN

کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند در هر نوع ساختمانی دایر شوند. این کتاب‌فروشی در یک کلیسای جامع بازسازی شده قرن پانزدهم میلادی در شمال شرق آمستردام در محل شهرداری زوله واقع شده است. فروشگاه بسیاری از ویژگی‌های کلیسای اصلی از جمله سالن شبستان و سازه‌های چوبی عظیم را حفظ کرده است. معماران توضیح دادند که ما می‌‌خواستیم همه ضمایم ساخته شده برای کلیسا در رابطه با کلیسای قدیمی دارای ساده گی باشند.

Waanders-In-de-Broeren-04

  1. LA CAVERNE AUX LIVRES

این قطار پستی از رده خارج شده واقع در اوورز سوراُیز فرانسه با کتاب‌ها پر شده است. هرچند ممکن است از بیرون خیلی معلوم نباشد، اما لاکاور آکس لیورز – غار کتاب‌ها- خانه هزاران کتاب از همه انواع و اعصار است.

caverne aux livres.jpg.638x0_q80_crop-smart

  1. BOOK BARGE

سارا هنشاو روزنامه‌نگار سابق چیز زیادی درباره قایق‌ها یا داشتن یک کسب و کار نمی‌دانست زمانی‌که برای اولین بار بوک بارگ را در سال ۲۰۰۹ تاسیس کرد یک قایق با پولی که از والدینش قرض کرده بود خرید و آن را با کتاب‌های اهدایی که در پاسخ به درخواست یک روزنامه جمع‌آوری شده بود، پر کرد. امروزه این کتاب‌فروشی شناور با دقت کتاب‌هایی که از لیست پرفروش‌ها خارج شده‌اند را می‌فروشد. بازدیدکنندگان می‌توانند روزهای شنبه بر روی بارتون مارینا در استافوردشایر انگلستان سوار شوند.

bookbarge_200112

  1. LIVRARIA DA VILA

اگر می‌خواهید واقعا توسط کتاب‌ها احاطه شوید، لیوراریا دو ویلا را انتخاب کنید. این کتابفروشی در سائوپائولو در یک ساختمان دارای ساختار منحصر به فرد با قفسه‌های مدوری شکل کتاب که نمای فروشگاه را می‌سازد، ساخته شده است. مکان سابق چندطبقه ای نیز دارای کتاب‌هایی است که فضای کف تا سقف را می‌پوشاند و همچنین یک حفره دایره‌ای شکل بزرگ مابین طبقه اول و زیرزمین وجود دارد که با کتاب‌ها پوشیده شده است.

ANIME-BLOG-12-03-1

  1. FAULKNER HOUSE

همانطور که از نام آن پیداست، ویلیام فالکنر اولین بار در آپارتمان نیواورلئان ساکن شد. اگرچه او فقط برای شش ماه در سال ۱۹۲۵ در آنجا زندگی کرد اما فضا همچنان جو ادبین را حفظ کرده است. اونرز جو دو سالوو و رزماری جیمز آپارتمان را تخلیه کردند و آن را به یک کتابفروشی که دارای انتشارات کمیاب کلاسیک چاپ اول و کتاب‌های نوشته شده توسط فالکنر یا درباره وی بود، انتقال دادند. گفته می‌شود که روح نویسنده هنوز هم در اطراف بعضی از کارکنان پرسه می‌زند و گاهی با آنها برخورد می‌کند.

faulkner-house

     ALBERTINE BOOKS .۷

در یک عمارت تاریخی در شرقی‌ترین سمت منهتن واقع شده است. این کتابفروشی انگلیسی و فرانسوی –پروژه‌ای از سفارتخانه فرانسه، دست آورد بسیار جذابی است. ساختمان فوقانی یک زودیاک دیواری زیبا که یادبودی از گرند سنترال است، در بالای آن قرار دارد. نقاشی آبرنگی روی گچ از رنسانس ایتالیا الهام گرفته است، در زمانی‌که تمایز بین مرز علم و شعر مبهم بود.

2480ff2_8

  1. BART’S BOOKS

کتاب‌های بارت به بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی شخصی مستقل و خودگردان در کشور گفته می‌شود. ریچارد بارتینستال این مغازه را در دهه ۶۰ میلادی در اوجای کالیفرنیا باز کرد. زمانی‌که او مجموعه شخصی‌اش را بنیاد نهاد، در حال ورشکستگی بود. بارتینستال در آغاز قوطی‌های قهوه را به جای دفتر ثبت استفاده می‌کرد. افتخار مجموعه به این است که هنوز هم در این مکان کتاب‌های ارزانتر از ۳۵ سنت وجود دارد که به راحتی با پول خرد قابل پرداخت است.

post_display_cropped_open-uri20131109-5650-2e4o88

  1. BRAZENHEAD BOOKS

افراد اهل کتاب و ادب نیویورک آشنایی طولانی مدتی با کتاب‌های موجود در محل فروش مشروبات الکلی قاچاق دارند. این کتاب‌فروشی یکبار در یک ساختمان اجاره‌ای دایر شد. “کتاب‌فروشی سام نایتز بیشتر شبیه به یک کلوب شبانه است تا یک کتاب‌فروشی” ، این چیزی است که آقای مایکل سیدنبرگ که مالک آن است به روزنامه نیویورک تایمز گفته است. این مغازه بعد از اینکه موعد اجاره آن به پایان رسید مجبور به تعطیلی شد اما مالک آن همچنان و مصرانه به دنبال یافتن جایی برای آن‌هاست.

bookstore4

  1. THE SPOTTY DOG BOOKS & ALE 

یک ایستگاه آتش‌نشانی سابق در محله هادسان نیویورک ، امروزه به عنوان یک کتاب‌فروشی وکلوب دو منظوره فعالیت می‌کند که به شما این امکان را می‌دهد که در حین گشتن در قفسه‌ها نوشیدنی بخورید. این مکان به خود افتخار می‌کند که این چنین تنوع وسیعی را در حوزه نوشیدنی فراهم کرده است. اعضای سابق آتش‌نشانی، سی.اچ. ایوانز هوک و لادر کو.، گاهی به آنجا سر می‌زنند و نوشیدنی می‌نوشند.

Spotty-Dog-Books-and-Ale

  1. LIBRERIAALTA ACQUA

کتاب‌فروشی آکوا آلتا در ونیز ایتالیا به خاطر کتاب‌های غیرمعمول و راهکارهای عجیب آن معروف است. بازدیدکنندگان می‌توانند کتاب‌هایی را که در میان وان حمام، قایق‌ها و فضاهای عجیب دیگر قرار گرفته‌اند، جستجو کنند.

از لحاظ کشتیرانی پایه‌های کتاب‌فروشی بر روی یک گوندولای بزرگ(نوعی قایق بزرگ ایتالیایی) قرار گرفته است که در زمان مد دریا به کتاب‌فروشی کمک می‌کند. (معنای نام لغوی کتاب‌فروشی به زبان ایتالیایی” کتابخانه روی آب” می‌شود). این کتاب‌فروشی فانتزی احتمالا کتابی را که شما به دنبالش هستید را داشته باشید اما در صورتی که عوامل آلرژیک آن پاک شوند. از طرف دیگر یک لایه ضخیم از گرد و غبار و همچنین تعدادی گربه که در اطراف قفسه‌ها پرسه می‌زنند نیز وجود دارند.

tumblr_mwzkoamj2E1r8kd4zo8_1280

 

 منبع: این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است:۱۱Unusual Bookstores You Can Visit 

مترجم : مهناز کریم زاده

درباره ی مهناز کریم زاده

کارشناس کتابداری دانشگاه علامه طباطبایی - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس - کتابدار کتابخانه عمومی حکیم هیدجی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*