خانه / آرشیو / سال دوم - شماره 1395 / مفرح‌ترین کتابخانه‌های جهان

مفرح‌ترین کتابخانه‌های جهان

ما می‌توانیم چندین جلد درباره علاقه‌مان به کتابخانه‌ها و نیز انواعی که دارند مطلب بنویسیم. در طول سفر اینترنتی مان تصادفا به بعضی از مکان‌های شگفت‌آور زیبا برای دوست‌داران کتاب برخورد کردیم. بعد از پیدا کردن یک کتابخانه در کولوسال، برآن شدیم که دیگر کتابخانه‌های تفریحی که بر خلاقیت، سرگرمی و معجزه کتاب تاکید دارند را جستجو کنیم. مطالعات بیشتر در این زمینه موجب می‌شود مردم بدانند که ماجراجویی و بازی  یک داروی تقویتی جالب برای روح و روان­شان می‌تواندباشد. کتابخانه‌های تفریحی بیشتری را برای دوست‌داران ادبیات برای تمامی سنین بررسی می‌کنیم.

کتابخانه سرسره ای مون هون

معمار مون هون خانه پانوراما را در جنوب کره طراحی کرده است که شکل یک کتابخانه چند منظوره را دارد.یک سرسره چوبی (همچنین قابل استفاده برای بزرگسالان) به وسیله پله‌کانی به شکل قفسه کتاب ساخته شده است. هر بخشی از ساختمان کتابخانه دو وظیفه انجام می‌دهد که آن را به قلب خانه تبدیل می‌کند. خانواده همچنین آن را به عنوان یک قسمت نشیمن برای تماشای تلویزیون، یک میز کار(در پایین سرسره)، و یک پاتوق فصلی مطالعه استفاده می‌کنند. 

download   moon-3 (1)

 

کتابخانه مرکزی سیاتل

بخش رنگارنگ کودکان در طبقه اول کتابخانه مرکزی سیاتل به بازدیدکنندگان خوشامد می‌گوید، اما کتابخانه وسیع یک تفرجگاه ادبی بزرگ برای کودکان در تمام سنین است. پالت رنگ روشن هماهنگ با نور، انرژی کارآمد ساختمان، ترکیب پنل‌های شیشه‌ای و پنجره‌های فلزی که نور خورشید را به داخل می‌رسانند، یک محیط حیرت آور برای یافتن کتاب تشکیل داده‌اند.

Seattle-With-Kids-Library-19546  Seattle-With-Kids-Library-19547

کتابخانه هجورینگ در متروپل

این کتابخانه دانمارک داخل مرکز خرید متروپل جای گرفته است اما فضای داخلی آرامش‌بخش طراحی شده به وسیله بوش و فجورد آن را به یک مکان مفرح دور از سر و صدای مشتریان تبدیل کرده است. نوار قرمزی که در کل کتابخانه کشیده شده است به عنوان یک دکوراسیون فانتزی و گاها قفسه کتاب عمل می‌کند. رنگ‌های تند و شکل‌های اورگانیک (مخصوصا مبلمان) مفرحی و شگفتی را بیش از آنچه باید تشدید می‌کند. یک درخت برقی مطالعه به رنگ سبز، یک حوض ماهی پر از کتاب، یک محل مطالعه به شکل کیسه‌حبوبات، یک آوازخوان پله‌کانی(یک دهان بزرگ که شعر را با صدای بلند از بر می‌خواند)،مکان‌های مطالعه تک‌نفری و یک سیستم قفسه‌بندی قوس‌دار باعث شده است کتابخانه هجورینگ بهشتی شاد برای خوانندگان باشد.

48-hjoerring-reading-tree 05-hjoerring-desk 60-hjoerring-bookbox-kids   30-hjoerring-greenbench

کتابخانه فضای باز  ماگدبورگ

اگر خواست شما مطالعه در فضای باز است، سر زدن به ماگدبورگ آلمان یک تجربه منحصر به فرد از کتابخانه عمومی است. منطقه شهری به وسیله کارخانه‌های صنعتی رها شده احاطه شده است، اما ساکنان محلی و معماران KARO بخشی از فضا را اصلاح و آن را با کتاب پر کرده‌اند. آنچه که به صورت روال اجرا می‌شود شامل: امانت کتاب، پس‌گرفتن آن، و یا تعویض آن است. کتابخانه گه‌گاه همچنین میزبان جلسات خوانش عمومی و برنامه‌های هنری محلی می‌شود.

کتابخانه سف هاون

سف هاون اورفانگ در تایلند به یک کتابخانه جهت کمک به آموزش کودکان، پیشرفت جامعه، و ارتباط کودکان با سایر نقاط جهان از طریق اینترنت نیاز داشت. بتن، گچ، و بامبو هوای کتابخانه را خنک و مطبوع نگه می‌دارد. طراحی باز افرادی که در بیرون هستند را به ورود به داخل آن، و تفریح در کنار تشویق کودکان به سکوت برای دراز کشیدن و غرق شدن در مطالعه دعوت می‌کند.

Photo: Pasi Aalto / Tyin Tegnestue

مرکزآموزش و فعالیت های زیست محیطی کودکان

هتل ۶ ستاره سونوا کایری در جزیزه که کود در خلیج تایلندواقع شده است.برجسته‌ترین بخش آن مرکز آموزش و فعالیت کودکان است که، امکان آشنایی کودکان بازدیدکننده با طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های سرگرم‌کننده و همچنین بالا بردن سطح آگاهی زیست محیطی ایشان را فراهم می‌کند.این مکان دارای یک کتابخانه است که کتاب‌های مربوط به فرهنگ و تاریخ محلی را نشان می‌دهد. ما مخصوصا مخفیگاه قفس پرنده متعلق به کودکان که بر فراز پله‌های چوبی پیچ در پیچ آویزان شده است را دوست داریم.

download (6)  stringio(8)

کتابخانه سیار هیلبورن

منطقه مهیج و ترسناک این کتابخانه سیار در هیلبورن آلمان قفسه‌هایی به شکل منفصل، تشک‌های مطالعه با رنگ روشن و صندلی‌های راحتی را شامل می‌شود. طراحان آراستگی طبیعی و محیط پویای یک کتابخانه را بسیار مهم می‌دانند.

 mineralwerkstoff_himacs_robi_bibliothek_regale_innen_gefuellt_3_d6b3b6c0fd  download (5)

Rockine Rotundasکتابخانه

آینه‌های مدوری شکل و متحرک بزرگ و رنگارنگ در کتابخانه اشپیرینگ وایل یوتا یک مکان رویایی برای استراحت چشم‌ها در بین کتاب‌ها فراهم کرده است.

       ljx121102archwebRotunda1       ljx121102archwebRotunda2

کتابخانه خانگی

طراح سالی تراوت این کتابخانه خانگی را برای یک خانواده در اوستین ایجاد کرده است که با یک صندلی کنترل از راه دور آویزان از سقف کامل شده است. ساکنان از آن برای دسترسی به قفسه‌های مرتفع استفاده می‌کنند، اما ما امیدواریم که گه‌گاه آن را برای آویختن و مطالعه استفاده کنند.

download (11)   images (3)                     کتابخانه رابین هود

دانش آموزان مدارس نیویورک مطالعه در کتابخانه رابین هود را دوست دارند. فضای متحرک برآمده دارای دیوار منحنی مملو از کتاب، قفسه‌های لوله‌ای شکل و صندلی‌های مطالعه و پرده‌های نازک فضا را پوشش داده‌اند.

d708315c05e1a84b57ac14fb7cf6ea9d    ec685b89f0a24eb8c357353474ae0eaa

کتابخانه و موزه دانشگاه هنر موساشینو

مقیاس، فضا و شکل از ضروریات طراحی کتابخانه و موزه دانشگاه هنر موساشینو در توکیو هستند. چشم انداز از بالا به پایین کتابخانه سالن‌های باریک، دسته‌هایی از لامپ‌های آویزان و قفسه‌های کوتاه و بلند جا گرفته در آن را نشان می‌دهد. حتی فضای کف به وسیله اعدادی که مربوط به بخش‌های مختلف کتابخانه می‌شوند، فعال است. آنها شبیه به صفحه بازی لی لی هستند.

Musashino art university Tokyo Sou Fujimoto Architects   images

گالری خانه درختی

آیا جفتی بهتر از یک کتابخانه و خانه درختی وجود دارد؟ این ترکیب موقتی در پارک رجنت لندن به وسیله یک مجموعه هنری برای شکوفایی تخیل جمعی، تشویق بزرگسالان و کودکان به طور یکسان برای کشف انواع واکنش‌های خلاق به طبیعت است که با عشق ساخته شده است.

regents-park-london-21    regents-park-london-12

کتابخانه کالج گرینل

دانشجویان در کالج گرینل از مطالعه در کتابخانه بارلینگ با کابین مطالعه ای که شبیه به یک زمین بازی مناسب بزرگسالان است، لذت می‌برند. دانشجویان به آن ورزشگاه جنگلی می‌گویند.
images (2)

کتابخانه سپیدار بیجینگ

عنصر کشف برای معمار ساکو که این کتابخانه / کتاب‌فروشی را برای کتابخانه صنوبر در بیجینک طراحی می‌کرد، مهم بود. هر چند که بر کودکان تمرکز دارد اما بزرگسالان می‌توانند درک کنند که طراحی آن تخیلی است. رنگ‌های رنگین‌کمانی کودکان را تماما به اتاق‌های مطالعه راهنمایی می‌کند، جایی که فضای کوچکی وجود دارد که آن‌ها می‌توانند با کتاب مورد علاقه‌شان در آنجا اردو بزنند.

images (1)  jasper-kids-club 

CultuurcampusVleuterweide کتابخانه

یک مجموعه جامع در هلند که شامل کتابخانه ای با نشاط، ایستگاه‌های کاری چوبی پوشیده از رنگ‌های تند می‌شود. بیشتر نیمکت‌ها شبیه آثار هنری هستند.

image_4  image_3

 

منبع: این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: The Most Playful Libraries in the World

مترجم: مهناز کریم زاده

درباره ی مهناز کریم زاده

کارشناس کتابداری دانشگاه علامه طباطبایی - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس - کتابدار کتابخانه عمومی حکیم هیدجی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*