خانه / آرشیو / سال دوم - شماره 1395 / ۸ مهارت چالش‌برانگیز زندگی که می‌توانید در کمتر از ۶ ماه یاد بگیرید

۸ مهارت چالش‌برانگیز زندگی که می‌توانید در کمتر از ۶ ماه یاد بگیرید

هرکسی قادر است که مهارت‌های چالش‌برانگیز زندگی را نه‌تنها امسال بلکه در ۶ ماه آینده یاد بگیرید. منظورمان از این مهارت‌ها، مواردی است که می‌تواند تأثیر مثبتی در پیشبرد زندگی شما داشته باشد، حتی اگر چیزهایی هستند که امروزه پیش‌بینی نکرده‌اید. مهارت‌های خاص می‌تواند بلافاصله مزایایی به همراه داشته باشد درحالی‌که دیگر مهارت‌ها در زندگی در صورتی چالش‌برانگیز خواهند بود که انتظاری جز این نداریم.

در این مقاله، ۸ مهارت چالش‌برانگیز زندگی را که می‌توانید در کمتر از ۶ ماه یاد بگیرید را به اشتراک خواهیم گذاشت که چطور می‌توانید آن‌ها را یاد بگیرید و از همین امروز شروع کنید؟

  1. تندخوانی

بیل گیتس به لحاظ ثروت شناخته‌شده است اما اگر حامی قدرتمندی داشت ممکن بود بتواند سریع‌تر مطالعه کند. هم بیل و هم سایر افراد بسیار موفق دریافته‌اند که دانش بهترین قدرت است. توانایی پردازش سریع اطلاعات کتاب‌ها، مقاله‌ها و گزارش‌ها چیزی است که به ما در یادگیری سریع کمک خواهد کرد و بنابراین سبب خواهد شد که تمامی جنبه‌های زندگی ما سریع‌تر بهبود یابد.

یادگیری را از کجا شروع کنید؟ دوره‌های تندخوانی روز به‌ روز بیشتر مورد اقبال عمومی قرار می‌گیرند، مثلاً اکثر مردم دریافته‌اند زمانی که فرصت محدودی در اختیار دارند تندخوانی تا چه حد حائز اهمیت است. می‌توانید دوره‌های رایگان همانند تندتر بخوان[۱] را جستجو کنید یا می‌توانید آموزش استفاده از اسپرتزیلد[۲] را شروع کنید که به شما اجازه می‌دهد مقالات آنلاین را با یک افزونه مرورگر به‌سرعت مطالعه کنید.

  1. سخنرانی عمومی

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ترس بعضی از افراد از سخنرانی در جمع بیش از ترس آن‌ها از مرگ است و شما زمانی بیشتر در معرض آسیب‌پذیری هستید که احساس می‌کنید چیزهای وحشتناکی درباره ظاهر شدن در مقابل ده‌ها یا صدها نفر و افشای خود به‌طور کامل وجود دارد اما یادگیری نحوه صحبت در جمع یکی از چالش‌های زندگی است.

وارن بافت[۳] به فارغ‌التحصیلان جدید توصیه می‌کند که مهارت شماره یک که می‌تواند برای شما موفقیت به همراه داشته باشد مهارت‌های سخنرانی عمومی است. زمانی که شما مهارت‌های سخنرانی عمومی خود را ارتقا دهید همه‌چیز ازجمله ارتباط، اعتمادبه‌نفس و تجارت هم ارتقا خواهد یافت.

یادگیری را از کجا شروع کنید؟ خوشبختانه انجمن‌های بزرگی همانند توس مسترز[۴] در خارج از کشور وجود دارد که میت آپ های محلی را در سراسر جهان سازمان‌دهی می‌کند. شما سخنرانان عمومی شگفت‌انگیزی را خواهید یافت که به دنبال برنامه‌ریزی سطوح پیشرفته برای مبتدیانی هستند که به‌تازگی شروع به کارکرده‌اند. وب‌سایت توس مسترز را اینجا چک کنید.

  1. زبان اسپانیایی

به‌عنوان سومین زبان رایج دنیا، توانایی صحبت به زبان اسپانیایی به شما امکان برقراری ارتباط با بیش از ۵۰۰ میلیون نفر از مردم سراسر دنیا را خواهد داد. صرف‌نظر از اینکه کجا زندگی می‌کنید دانستن نحوهٔ صحبت به زبان اسپانیایی با مردم اسپانیایی‌زبان و اقتصاد وسیع با گسترهٔ جهانی به‌طور روزافزونی اهمیت پیداکرده است. اگر در ایالات‌متحده زندگی می‌کنید این مسئله بیشتر اهمیت می‌یابد چراکه بیش از ۳۰% از جمعیت این کشور اسپانیایی هستند.

زبان اسپانیایی در این لیست قرارگرفته چون یکی از راحت‌ترین زبان‌ها برای یادگیری است. مطمئناً زبان ماندارین یک‌زبان مهم برای یادگرفتن است اما به طرز غیرقابل‌باوری یکی از مشکل‌ترین زبان‌هاست. اگر سطح اهمیت و زمان یادگیری برای تمامی زبان‌های موجود را محاسبه کنیم زبان اسپانیایی در صدر لیست قرار خواهد گرفت. از دلایل مهمی که مردم هیچ‌گاه با زبان‌های خارجی به آرامش نمی‌رسند استفاده از متدهای اشتباه و کمبود زمان است. در دوره رایگان چگونه در ۹۰ روز زبان جدید یاد بگیریم، پژوهش‌های گسترده‌ای وجود دارد که نشانگر این است که انسان‌ها چطور بهتر یاد می‌گیرند.

این مسئله نشان می‌دهد که انسان‌ها فقط ۵ درصد از دروسی را که می‌خوانند، ۲۰ درصد از برنامه‌ها (نشانه‌های بصری) و ۹۰ درصد از فرایند غوطه‌ورسازی فوری ذهن را به ذهن می‌سپارند. با این حساب چطور ۹۰ درصد از یادگیری یک‌زبان خارجی اتفاق می‌افتد؟ مکالمات مدرسه‌ای (سخنرانی‌ها)، کتاب‌ها، موزیک (نرم‌افزار) و … واقعی نیاز مغز ما برای یادگیری سریع‌تر را امکان‌پذیر نمی‌سازد.

یادگیری را از کجا شروع کنید؟ اگر به دنبال مؤثرترین راه یادگیری یک‌زبان هستید، یادگیری از طریق تعاملات زندگی روزمره بهترین راه است. وب‌سایت‌های بزرگی همانند رایپ[۵] وجود دارند که تعلیم زبان اسپانیایی را به افراد پرمشغله پیشنهاد می‌کند، مشکلات مربوط به کمبود زمان و غرق شدن در زندگی روزمره را حل می‌کنند. از طریق رایپ می‌توانید بیش از فصولی که مدنظرتان است را رزرو کنید که هر زمان از روز و هرروز از هفته امکان تطابق با برنامه شما را صرف‌نظر از اینکه چقدر مشغله دارید برایتان فراهم می‌کند.

  1. حسابداری

اگر در جستجوی کار هستید، حسابداری یکی از اصول اساسی است که برای موفق شدن به آن نیاز دارید. گرچه نیازی نیست که حتماً یک متخصص باشید اما قطعاً باید قواعد را بدانید. این مهارت همچنین می‌تواند در جهت مدیریت منابع مالی شخصی، رسیدن به اهداف اقتصادی و داشتن کنترل بیشتر بر زندگی استفاده شود.

یادگیری را از کجا شروع کنید؟ حسابداری را در مدرسه یاد نگرفته‌اید، نگران نباشید شما می‌توانید با استفاده از کتاب‌های خودآموز و یا شرکت در دوره‌های آنلاین رایگان حسابداری این مهارت را کسب کنید.

  1. مایکروسافت اکسل

بیشتر افرادی که مطالعه می‌کنند احتمالاً آشنایی مقدماتی با صفحات گسترده مایکروسافت اکسل دارند. گر چه این شروع خوبی است اما ویژگی‌های قدرتمند زیادی نیز وجود دارد که پنهان هستند و می‌توانند موجب شوند که زندگی بسیار راحت‌تری داشته باشید.

اکسل همچنین هر زمان که در جستجوی کار باشید یک دارایی بزرگ محسوب می‌شود، مثلاً بسیاری از شرکت‌ها جهت سازمان‌دهی و مدیریت بخش‌های مختلف کسب‌وکار به اکسل متکی هستند.

یادگیری را از کجا شروع کنید؟ با توجه به عمومیت و محبوبیت اکسل می‌توانید تعداد بسیار زیادی از منابع رایگان و ویدئوهای آنلاین آموزشی را پیدا کنید. 

  1. وبلاگ نویسی

اگر می‌خواهید عقاید خود را منتشر کنید، برند مخصوص به خودتان را بسازید، یا کسب‌وکار خود را گسترش دهید وبلاگ نویسی یک ابزار قدرتمند است. همان‌طور که گفته شد، وبلاگ نویسی در زندگی شخصی شما هم می‌تواند انفاق بیفتد و امروزه بیش از ۲ میلیون پست وبلاگ وجود دارد که به‌صورت روزانه نوشته می‌شوند.

یادگیری را از کجا شروع کنید؟ امروزه هر شخصی می‌تواند وبلاگ نویسی را شروع کند. همه شما به یک سیستم مدیریت محتوا همانند ورد پرس نیاز دارید که کاملاً رایگان است. بهترین راه برای شروع یادگیری وبلاگ نویسی فقط شروع نوشتن است. تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای بهتر کردن وبلاگ خود آن‌ها را یاد بگیرید اما بهترین راه نوشتن محتواهای عالی است.

  1. آموزش وزنه

بله آموزش وزنه یک مهارت است. این روش به‌اندازهٔ روش کدینگ پیشرفته نیست و فرایندی همانند یادگیری مادام‌العمر زبان جدید نیز به همراه ندارد اما یک نوع یادگیری اصولی و پایه است. ما به شما قول نمی‌دهیم که مانند آرنولد، اس چو…این ورزش را فرابگیرید اما می‌توانید با فراگیری چگونگی عملکرد درست، سریع‌تر به هدفتان برسید. در این دوره شما برای انجام فعالیتی، درگیر تلاشی فیزیکی می‌شوید که باید خیلی احتیاط کنید.

یادگیری را از کجا شروع کنید؟ بدن‌سازان جالبی در یوتیوب هستند که شما افکارتان را با آن‌ها به‌صورت رایگان در میان می‌گذارید. شما می‌توانید بدن‌سازی یوتیوب را بررسی کنید و سپس کارتان را شروع کنید.

  1. ویرایش عکس و ویدئو

در دنیای دیجیتالی که ما زندگی می‌کنیم، در یوتیوب، اینستاگرام و فیس‌بوک دوری از عکس‌ها و ویدئوها اجتناب‌ناپذیر هستند. درواقع، رسانه‌های اجتماعی به‌طور روزافزونی از حالت اشتراک متن خارج‌شده‌اند و تقریباً همه‌چیز تبدیل به‌عکس و ویدئوی قابل‌ویرایش شده‌اند.

یادگیری را از کجا شروع کنید؟ برای ویرایش عکس، می‌توانید از فتوشاپ استفاده کنید. برای ویرایش ویدئو می‌توانید از ایمو[۶] یا فینال کاپ پرو[۷] استفاده کنید. به خاطر داشته باشید ده‌ها ابزار نرم‌افزاری برای ویرایش عکس ویدئو وجود دارد اما آنچه مهم است مهارت‌های ویرایشی شماست نه خود ابزار.

سایت‌های آموزشی همانند کریت لایو[۸] اسکیل شیر[۹] را جستجو کنید، آنجا می‌توانید از خود متخصصان درباره نحوهٔ استفاده مطلوب از ابزارهای طراحی و نرم‌افزاری آموزش ببینید.

پانویس:

[۱]. Read Speeder

[۲]. Spritzlet

[۳]. Warren Buffett

[۴]. Toastmasters

[۵]. Rype

[۶]. iMovie

[۷]. Final Cut Pro.

[۸]. CreativeLIVE

[۹]. Skillshare

منبع:

این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: ۸Life-Changing Skills You Can Learn in Less Than 6 Months

مترجم: مهناز کریم زاده

درباره ی مهناز کریم زاده

کارشناس کتابداری دانشگاه علامه طباطبایی - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس - کتابدار کتابخانه عمومی حکیم هیدجی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*