خانه / اخبار کلیدی / اخبار پژوهشی / نگاهی به جی سی آر ۲۰۱۷

نگاهی به جی سی آر ۲۰۱۷

به تازگی Clarivate Analytics، (بخش علمی شرکت تامسون رویترز) گزارش استنادی مجلات[۱] را در سال ۲۰۱۷ بر پایه‌ی اطلاعات سال ۲۰۱۶، منتشر کرده است. لازم به ذکر است JCR یک انتشار سالانه است که توسط تامسون رویترز منتشر می‌شد و این اولین بار است که این گزارش‌ها توسط نشریه Clarivate Analytics اعلام می‌شود.

آخرین به‌روزرسانی (JCR(2017 شامل ۱۱۵۴۹ مجله در ۲۳۶ رشته و از ۸۱ کشور است. ۶۶ درصد از مجلات و ۹۰ درصد دسته‌بندی‌های موضوعی[۲] در ضریب تأثیر[۳] افزایش داشته‌اند و به‌طور متوسط نمرات ضریب تأثیر مجلات ۹ درصد افزایش داشته است. ۱۳ مجله نیز تعلیق شدند (۱مجله‌ی ایرانی) که ۱۰ مجله به دلیل مقادیر زیاد خود استنادی و ۳ مجله نیز به دلیل دریافت غیرعادی استناد در سال‌های مختلف از مجلات خاص بوده است.

۱۳۲ مجله از ۲۵ کشور برای اولین بار ضریب تأثیر دریافت کردند که در جدول زیر به تفکیک نام کشور و تعداد مجله‌ی اضافه شده مشاهده می‌کنید،

Number

Country

Number of journals

SCIE

SSCI

۱.         

United states

۵۱

۳۹

۱۳

۲.         

England

۲۴

۱۴

۱۰

۳.         

Poland

۸

۸

۴.         

Switzerland

۸

۸

۱

۵.         

Germany

۶

۶

۶.         

Netherlands

۵

۵

۷.         

France

۴

۴

۱

۸.         

Peoples r china

۴

۴

۹.         

New Zealand

۳

۲

۱

۱۰.      

Singapore

۲

۲

۱۱.      

Australia

۲

۱

۱

۱۲.      

Canada

۲

۲

۱۳.      

Nigeria

۱

۱

۱۴.      

South Africa

۱

۱

۱۵.      

Saudi Arabia

۱

۱

۱۶.      

Japan

۱

۱

۱۷.      

India

۱

۱

۱۸.      

Norway

۱

۱

۱۹.      

Belgium

۱

۱

۲۰.      

Brazil

۱

۱

۲۱.      

Chile

۱

۱

۲۲.      

Spain

۱

۱

۲۳.      

Austria

۱

۱

۲۴.      

Finland

۱

۱

 

۲۵.      

Israel

۱

۱

Total

۲۵

۱۳۲

۱۰۶

۲۹

عملکرد نشریات ایرانی در جی سی آر (۲۰۱۷):
در سال ۲۰۱۵، ۴۳ نشریه ایرانی دارای ایمپکت فکتور از پایگاه JCR بودند، اما در سال ۲۰۱۶ این تعداد به ۴۲ نشریه کاهش پیدا کرده است که یکی از نشریه‌های ایرانی به دلیل داشتن تعداد زیاد خود استنادی جزو نشریات تعلیق شده (Journal of Applied Fluid Mechanics) قرار گرفته است.

در مورد نشریات ایرانی باوجود اینکه این نشریات افزایش قابل توجهی در میزان استنادات دریافتی نسبت به سال گذشته داشته‌اند اما متأسفانه در بیشتر موارد به دلیل تعداد زیاد خود استنادی، مقدار ایمپکت فکتور نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

علاوه بر این داده‌ها، شاخص جدیدی نیز به JCR اضافه شده که درصد موارد قابل استناد[۴] در مجلات را مشخص می‌کند، مجلات شامل محتواهای مختلفی هستند که مهم‌ترین آن‌ها مقالات علمی، مقالات مروری، یادداشت‌های هیئت تحریریه، نامه‌ها، اخبار و چکیده‌های ارائه شده در کنفرانس‌های علمی است. در پایگاه جی سی ار تا قبل از سال ۲۰۱۵ فقط مقالات علمی و مروری به‌عنوان موارد قابل استناد در نظر گرفته می‌شدند و سایر موارد در محاسبات جی سی آر لحاظ نمی‌شدند، یعنی در محاسبه‌ی استنادها فقط از ارجاعات این دو بخش استفاده می‌شد و موارد غیر از مقالات مروری و علمی تحت عنوان Other قرار داده شده بود؛ اما در ویرایش جدید، درصدی از موارد قابل استناد شامل همه‌ی انواع مختلف محتوا در مجلات محاسبه می‌شود.

در تصویر زیر شیوه‌ی محاسبه‌ی درصد موارد قابل استناد مشخص شده است، تصویر نشان می‌دهد که ۹۰ درصد از کل محتوای مجله در سال ۲۰۱۶ جزو موارد قابل استناد بوده و ۹۶ درصد از استنادات موجود در مجله نیز، جزو موارد قابل استناد هست.

2

پانویس:
[۱] (Journal Citation Report(JCR
[۲] Category
[۳] Impact Factor
[۴] Citable Items

منابع:

http://clarivate.com/the-2017-jcr-release-is-here
http://ipscience-help.thomsonreuters.com/incitesLiveJCR/JCRGroup/titleSuppressions.html

نویسنده: روناک حمزه ای

درباره ی روناک حمزه ای

دانش‌آموخته ی کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی همدان- کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی- کارشناس واحد توسعه‌ی تحقیقات بالینی بیمارستان شهید بهشتی همدان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*