خانه / آرشیو / سال دوم - شماره 1395 / پیشگیری از پیشآمدن دزدی علمی

پیشگیری از پیشآمدن دزدی علمی

پیشگیری از پیشآمدن دزدی علمی

✅ برای پیشگیری از دزدی علمی در مقاله تان، باید “شکل” متن اصلی را تغییر و برای “محتوایش” به منبع اصلی ارجاع دهید. رونوشت برداری از متن، یعنی تغییر ندادن شکل متن اصلی، بدون استفاده از علامت “نقل قول” و بدون ارجاع دادن را می توان “دزدی ادبی” نامید.

✅ همیشه در همه جای مقاله به روشنی نشان دهید که چه چیزی از چه کسی است. بهترین کار برای پیشگیری از هر گونه پیشآمد دزدی ادبی سهوی این است که پس از فهمیدن درست مطالب موجود در منابع مورد نظرتان، آنها را به فارسی نوشته و سپس به انگلیسی برگردانید؛ در این صورت قطعا “شکل” متنِ بازنوشته شده به دست شما با “شکل” متن اصلی اش فرق خواهد داشت. سپس بخاطر وام گرفتن معنا و محتوای متن از دیگران حتما به منابع مربوطه ارجاع دهید. بدین شکل، دیگر از نرم افزارهای تشخیص دزدی ادبی و یا پرداخت هزینه در این زمینه بی نیاز خواهید شد. اما به هر حال، در صورت نیاز به بررسی میزان هم پوشانی متن مقاله تان با متون منابع مختلف، می توانید این کار را رایگان انجام دهید, مثلا با کمک سایت زیر:
https://www.paperrater.com/plagiarism_checker

✅ تنها تغییر چند کلمه در متن اصلی کافی نیست که متن بازنویسی شده شما دزدی ادبی شمرده نشود، چون هر گونه نسخه برداری شبیه به متن اصلی نیز دزدی شمرده می شود؛ بنابراین، در بازنویسی متن اصلی باید به یاد داشته باشید که حتما باید ساختار جملات متن اصلی را نیز تغییر دهید— یعنی “بازنویسی: paraphrasing” صرفا به معنای تغییر چند کلمه در جمله اصلی نیست! بازنویسیِ یک متن بدون هزینه کردن “فکر و زمان” تقریبا ناممکن است.

✅ حتما در همان لحظه ای که مطلبی را به متن مقاله تان می افزایید، منبع مربوطه را نیز ارجاع دهید تا فراموشش نکنید.

✅ در بیان ایده های تازه خود در مقاله، بهتر است خود را به روشنی، و با رعایت اخلاق علمی، مالک ایده ها نشان دهید. البته، اگر ایده شما آنقدر مهم است که احتمالا مورد ارجاعات زیادی قرار خواهد گرفت، بهتر است به “ترفندی زیرکانه” بیان کنید که ایده مذکور را “برای اولین بار” شما مطرح می کنید، تا در آینده کسی نتواند شما را با ترفندهای دزدی در حاشیه قرار دهد. فقط دقت کنید که ممکن است برخی از داوران نسبت به عبارت “برای اولین بار” حساسیت نشان دهند، که این دردسر نیز قابل پیشگیری است!

نویسنده: دکتر علی صفایی

کانال دکتر علی صفایی
https://t.me/techwe
اختصاصی یابش و مجله کتابدار ۲.۰

درباره ی کلاس آپ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*