خانه / سواد پژوهشی / رایج ترین روش های دزدی علمی

رایج ترین روش های دزدی علمی

رایج ترین روش های دزدی علمی
کار دیگران به نام خود زدن: بدون شرح!

Dozdi

  1. بازنویسی کار دیگران بدون ارجاع دهی مناسب: با بازنویسی در واقع “شکل” نوشتار را از آن خود کرده ایم، اما “معنا و محتوا” مال ما نیست و باید به طور مناسب ارجاع داده شود، یعنی مثلا منبع نادرستی را مالک محتوای مورد نظر ندانیم. باید دقت کرد که منظور از “بازنویسی” این است که ساختار جمله تغییر کند، نه صرفا تعدادی از کلمات جمله عوض شوند!
  2. استفاده از نقل قول بدون ارجاع دادن به کسی: در این حالت هم شکل و هم معنای متن مورد نظر را در واقع دزده ایم!
  3. ارجاع دادن، اما بدون نقل قول و بدون بازنویسی: واضح است که این اگر از سر اشتباه نباشد، یک دزدی در روز روشن است! شکل در این صورت، نوشتار متن مورد نظر دزدیده شده است، و برای معنایش به منبع اصلی اش ارجاع داده شده است.
  4. بافتن مطالب از چندین منبع به یکدیگر بدون آوردن نامی از آن منابع: در این مورد، شکل و یا معنای متن از منابع مختلفی گرفته می شود، بدون اینکه نامی از آن ها آورده شود، و یا اینکه برای گمراهی داوران، به منابع نامربوط اشاره می شود. در صورت عمدی بودن، این روش می تواند ترفندی زیرکانه برای “به طور ضمنی” ادعا کردن “معنای” مورد نظر به نفع نویسنده متقلب مقاله و یا به نفع نویسندگان دیگر مفروضی باشد.
  5. ارجاع دادن تنها یک قطعه از متن برگرفته شده، در حالیکه باید همه متن اقتباسی را به منبع اصلی برگشت داد: جدا از یک اشتباه سرسری، این نیز ترفندی برای سرقت های شرم آور زیرکانه است.
  6. منبع نادرستی را مالک متن ارجاع داده شده دانستن: این نیز اگر از سر تقصیر و سهل انگاری نباشد، ترفندی زیرکانه برای مصادره “محتوای” قطعه مفروض از متن است، چرا که با ارجاع این قطعه از متن به خودش، نویسنده مقاله می تواند از سهل انگاری خوانندگان و نویسندگان آینده سوء استفاده کند، و باعث شود که درصدی از ارجاعات آینده به آن قسمت دزدیده شده نصیب این مقاله تقلبی شود!
  7. نقل قول از کار پیشین خود بدون ارجاع دادن: واضح است که نه تنها نویسنده، بلکه مجله ای که مقاله مورد نظر را پذیرفته نیز در آن مقاله و در ارجاعات آینده به آن مقاله حق دارد، و باید به درستی حق مجله و ناشر مفروض رعایت شود، و از چاپ مقالات تکراری خودداری شود.

نویسنده: دکتر علی صفایی

کانال دکتر علی صفایی
https://t.me/techwe
اختصاصی یابش و مجله کتابدار ۲.۰

درباره ی کلاس آپ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*