خانه / آرشیو / سال دوم - شماره 1395 / چه کنید تا مقاله تان رد شود؟!

چه کنید تا مقاله تان رد شود؟!

چه کنید تا مقاله تان رد شود؟!

 

در اینجا نکاتی بیان می شوند که به پژوهشگران نشان می دهد چه کنند تا مقاله ایشان به دست مجله مورد نظر رد شود— در هر شرایطی، باید از این موارد دوری کرد. بخش عمده ای از این نکات از مرجع (۱) برگرفته شده اند، و به گفتاری تا حدی متفاوت از متن اصلی بیان شده اند— لحن این متن تا حدی متفاوت با متن اصلی (به زبان انگلیسی) است.

بخش اول— نگارش محتوا

  • عنوانی طولانی، مبهم، و کلی برای مقاله پژوهشی خود انتخاب کنید
  • چکیده ای بنویسید که واقعیاتی کلی و پذیرفته شده در زمینه پژوهش شما را به بیانی دیگر به گوش ملت می رساند!
  • مفاهیم پایه و اولیه به کاررفته در مقاله تان را بدون تعریف به چشم خواننده بیاورید!
  • هرگز به خود زحمتش را ندهید که مقداری درباره اهمیت پژوهش خود برای ملت بگویید! یعنی، با فروتنی یا کم حوصلگی در مقدمه مقاله، به ملت نفهمانید که کار شما از جنبه یا جنبه هایی برای لنگ نماندن کار این دنیا مفید است، اگر حتی لازم نباشد!
  • نتایج یا یافته های خود را بر پایه گفته ها یا یافته هایی از دیگران اثبات و تایید کنید که در جایی چاپ نشده اند.
  • هسته اصلی مقاله خود را طوری بچینید که انگار مقاله شما بسطی واضح و روشن بر مقاله ای است که در گذشته به دست شما و یا دیگران چاپ شده است.
  • مسئله ای را برای پژوهش انتخاب کنید که هیچ کسی تره ای برایش خرد نمی کند— یعنی به روز نباشید، و فرض کنید که چشم و هم چشمی همیشه بد است! البته، امکان این را نباید رد کرد که همیشه هستند بزرگانی در میدان دانش و پژوهش که از داستانهای قدیم خطی تازه می خوانند، و یا خود داستانی تازه می آفرینند، که خب روشن است که این بزرگان نیازی به چشم و هم چشمی در عرصه دانش و پژوهش ندارند!
  • نتایج و یافته های خود را با بسنده کردن به جملاتی مانند “ما چنین کردیم و چنان یافتیم، و چنین است و چنان است” به خورد خواننده دهید، بدون اینکه احساس کنید نیاز است که نتایجتان را از دیدگاه های مختلف به بحث و چالش کشیده، و در راه توجیه شان به خود اندکی سختی دهید. اصلا برای راحتی کار، نتایجتان را یکی پس از دیگری به خورد خواننده بدهید، بدون اینکه احساس کنید شاید نیاز باشد ارتباطی بین این نتایج برقرار کنید— اصلا قضاوت را به خواننده بسپارید!
  • بخش هایی مهم از استدلالتان درباره درستی نتایجتان را از خواننده پنهان کنید! فراموش کنید که در بحث علمی، یا باید جملات شما به طور روشن منطقی باشد، و یا باید با سند آورده شود تا پذیرفته شود— نه مستدل حرف بزنید نه مستند!
  • حرفی از کاربردهای احتمالی نتایجتان نزیند، و نگویید که چه امکانات و راه هایی برای آینده ممکن است با پژوهش شما باز شود.

مرجع:

(۱). M. Sal Moslehian, and R. Zaare-Nahandi, “What To Do To Have Your Paper Rejected”, Asia Pacific Mathematics Newsletter, vol. 6 (No. 1), p22-27.

نویسنده: دکتر علی صفایی

کانال دکتر علی صفایی
https://t.me/techwe
اختصاصی یابش و مجله کتابدار ۲.۰

درباره ی کلاس آپ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*