خانه / آرشیو / سال دوم - شماره 1395 / چکیده را جدی بگیریم تا جدی گرفته شویم

چکیده را جدی بگیریم تا جدی گرفته شویم

چکیده را جدی بگیریم تا جدی گرفته شویم

 

به همراه عنوان مقاله، چکیده در واقع تبلیغ مقاله برای خوانده شدنش است، و بنابراین باید علاوه بر جذابیت، به سادگی قابل فهم باشد، بدون آنکه نیازی به خواندن کل مقاله احساس شود. از به کار بردن اصطلاحات فنی و تخصصی، مخفف های غیررایج، و مراجع در چکیده باید دوری کرد.

چکیده باید، به شکلی کوتاه و مفید، هدف و افق مقاله را پیش روی خواننده قرار دهد؛ باید نتایج عمده را در چکیده آورد، و جزییات روش تحقیق و آزمایش را به کمترین مقدار نوشت. بسیار مهم است که آخرین جمله در چکیده در واقع باید توصیفی فشرده و کوتاه از بخش “نتیجه گیری” مقاله را ارائه دهد.

یک چکیده روشن و مفهوم تاثیر بالایی در تصمیم خواننده (و به ویژه داور) بر هزینه کردن وقتش برای خواندن مقاله داردـــ یعنی باعث می شود که خواننده مقاله را جدی بگیرد! به عبارت بهتر، یک چکیده خوب باید بطور خلاصه بازتابنده کل مقاله به شکل زیر باشد:
۱- طرح و اهمیت مسئله
۲- روش تحقیق
۳- نتایچ و یافته های عمده، و روندهای مشاهده شده
۴- تفسیر مهمترین نتایج، و نتیجه گیری

قاعده سرانگشتی برای نوشتن یک چکیده خوب: در هنگام نوشتن چکیده، فرض کنید که همه مقاله در اختیار خوانندگان (به ویژه داوران) قرار نگرفته، و تنها “عنوان + چکیده” در دسترس خوانندگان قرار می گیردـــــ بنابراین، باید از کامل بودنش مطمئن باشید.

سبک نوشتن چکیده: چکیده فقط باید متن باشد (مثلا فرمولی نباید در آن گنجانده شود). هر چند بیشتر چکیده باید با جملات مجهول نگاشته شود، اما در صورت امکان یا لزوم می توان از جملات معلوم نیز بهره برد. از زمان گذشته برای نوشتنش استفاده شود.

استراتژی: چکیده در واقع خلاصه کل مقاله بوده، و باید پس از پایان مقاله نوشته شود. بنابراین اگر دیگر بخش های مقاله به درستی نوشته شده باشد، کافیست که یک یا دو جمله آغازین از هر بخش از مقاله را برداشته و به همان ترتیب آنها را کنار هم گذاشته، و با بازنویسی آنها، چکیده را بسازیم. بنابراین، کل چکیده به شکل زیر بسته می شود:

🔑 چکیده = یک جمله به عنوان مقدمه ی چکیده که مسئله را طرح می کند، و از مقدمه ی مقاله گرفته می شود + جمله دیگری برای مطرح کردن روشهای به کار رفته + چند جمله برای بیان مهمترین نتایج + یک جمله برای بیان عصاره ی بخش نتیجه گیری مقاله

نویسنده: دکتر علی صفایی

کانال دکتر علی صفایی
https://t.me/techwe
اختصاصی یابش و مجله کتابدار ۲.۰

درباره ی کلاس آپ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*