خانه / آرشیو / تعریف سواد داده

تعریف سواد داده

 

امروزه داده‌ها اهمیت بسیار زیادی در تصمیم گیری‌ها دارند، البته مختص امروز منظورم دقیقا الان نیست و می‌تواند به زمان شروع مباحث کنترل کیفیت برگردد که با زیرساخت کمیت شکل گرفتند (با شمارش شکست‌ها در فرآیند به بهبود فرآیند ها دست یافتند و داده های کمی در راستای اهداف کیفیت بکار گرفته شدند)

اما آنچه که امروزه اهمیت پیدا کرده است ظهور و بروز فناوری‌های مخابراتی، اینترنتی و دیگر جلوه‌های فناوری هستند که باعث تولید کلان داده‌ها در سطح جهان شده‌اند.

و هر روزه حجم زیادی از این داده‌ها برای نهادهای دولتی (مانند وزارت ارتباطات و….) برای گردانندگان سازمان‌های تجاری و غیر تجاری مانند شرکت‌های بزرگ و متوسط در حال تولید است. این داده‌ها حتی می‌تواند در پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها توسط انسان‌ها و یا توسط دستگاه‌ها تولید شده باشد.

از اهمیت بالای داده ها می توان به بسیاری از کسب و کارها اشاره کرد که بر بستر استفاده از تحلیل داده ها به عنوان شتابدهنده ی دیگر کسب و کارها، اشاره کرد. داده های مربو ط به حضور افراد در شبکه های اجتماعی، زمان و مکان حضور، طول مدت حضور، داده هایی که از عبور مرور واسل حمل و نقل توسط شرکت های مربوط به دست می آید و بسیاری از داده هایی که برای تمام سازمان ها و کسب و کارها مربوط به مشتریان آن ها است امروزه اهمیت فراوانی یافته است.

تعریف سواد داده:

«توانایی» درک و استفاده از داده‌ها به‌طور مؤثر برای تصمیم‌گیری را گویند. آن مجموعه مهارت تخصصی و پایگاه دانش است که ما را قادر می‌سازد تا داده‌ها را به اطلاعات و درنهایت به دانش عملی تبدیل کند. (ماندینچ و گومر ۲۰۱۳)

حال در فضای این کلان داده‌ها و همچنین آلودگی‌های اطلاعات و بحث اخبار جعلی و … نیازمند روش‌هایی برای فهم بهتر مسائل مربوط به داده‌ها هستیم. سواد داده‌ها، افراد را به دسترسی، تفسیر، ارزیابی انتقادی، مدیریت، کنترل و استفاده اخلاقی از داده‌ها قادر می‌سازد.

سواد داده به توانایی خواندن، ایجاد و ارتباط با داده به عنوان اطلاعات تعریف می‌گردد:

  • اینکه ما بتوانیم داده‌ها را بیابیم،
  • اطلاعات از آن‌ها استخراج کنیم (تبدیل داده به اطلاعات)،
  • ابزارهای کار با داده را بلد باشیم،
  • مدیریت حداقلی از آن را بتوانیم داشته باشیم،
  • دیتاها را آنالیز و پالایش کنیم،
  • به اشتراک گذاری داده‌ها را آموزش ببینیم،
  • تصمیم‌های ساده اتخاذ کنیم. (تصمیم های پیچیده نیاز به متخصصان داده دارد)

سواد داده می تواند در بافت های مختلف تعریف شود:

از سواد داده برای عموم جامعه در نظر بگیرید تا

  • سواد داده برای کتابداران (به عنوان اولین و اصلی‌ترین نهاد مدیریت داده که به آن‌ها “کتابدار داده” گفته می شود.)
  • سواد داده برای مدیران سازمان‌ها و کسب و کارها و کارآفرینان
  • سواد داده برای خبرنگاران
  • سواد داده برای معلمان
  • سواد داده برای پژوهشگران و….

منبع

 

با دوره های آموزشی یابش – سواد داده- را حرفه ای و کاربردی فراگیرید!
منابع مطالعاتی و آموزشی سواد داده را مطالعه کنید و باسواد داده شوید!

 

درباره ی حسین حیدری

مدیر گروه فناوری تلاش و توسعه (یابش)- مدیر مسئول مجله کتابدار 2.0 ------------------------------- حسین حیدری هستم مدرک مهندسی دارم و کلی مهارت های بین رشته ای، خلاقیت، کارآفرینی و انرژی را دوست دارم، از تولیدات فناورانه لذت می برم. سواد اطلاعاتی و رسانه ای هم بصورت تجربی آموخته ام. از آنجا که قدرت "جستجو" در دنیای امروز را یکی از قدرتمند ترین مهارت های مورد نیاز انسان میدانم، تدریس این روش ها رو هم انجام میدهم. هر لحظه سعی میکنم با مطالب عالی هم خودم بروز باشم، هم اطرافیان و هم مشتریانم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*