خانه / مهارت های پژوهشی / آموزش و مهارتهای 2.0 / نکاتی درباره گوگل اسکولار

نکاتی درباره گوگل اسکولار

۱. گوگل اسکولار یک موتور جستجو بر روی اسناد اطلاعاتی می باشد
منابع بدست آمده اغلب از روی الگوریتم جستجوگر گوگل می باشد که در اسکولار ایندکس شده است و البته یکسری منابع هم از طریق مذاکره با ناشرین بدست آمده مثلا بخشی از منابع پروکوئست

۲. توضیح بیشتر شماره یک یعنی اینکه خود الگوریتم اسکولار در منابع وب پیدا گوگل می گردد و هر سند اطلاعاتی از قبیل چکیده ها، مقالات پایان نامه ها و.. که در محیط وب موجود باشد ایندکس می کند.
بجز موارد خاصی که از طریق افزودن یکباره ی منابع ناشرین وجود دارد.

۳. گوگل هنوز توضیحات کاملی راجع به تعداد منابع ایندکس شده در اسکولار توضیح نداده است و همچنین درباره ی نحوه ی به روز رسانی و کلی جزییات دیگر که لازمه ی یک دیتابیس استنادی می باشد (تعداد و عناوین مجلات ایندکس شده)

۴. بر اساس یک گزارش از منبع دیگر احتمالا با ۱۰ درصد خطا چیزی معادل ۱۶۰ میلیون رکورد ایندکس شده است (البته بر اساس یک روش تجربیِ من، تعداد بمراتب بسیار کمتر است و در انتها عکس آنرا قرار می دهم)

۵. گوگل اسکولار بدلیل رایگان بودن نقطه ی شروع خوبی برای بسیاری از پژوهشگران و دانشجویان در کارهای تحقیقاتی می باشد

۶. آیا گوگل اسکولار زیر مجموعه ای از خود گوگل است یعنی با جستجو در وب گوگل همان نتایج اسکولار را شامل می شود؟

خیر نمونه های زیادی داریم که در اسکولار یافت می شوند ولی در گوگل وب خیر و البته اطلاعاتی هم مفید در گوگل وب یافت می شود که اینجا نیست ولی بصورت کلی در جستجوی اسناد اطلاعاتی بهتر است به اسکولار اتکا کنیم و در صورت اینکه نیاز باشد جستجوی کامل و جامع انجام شود حتما باید گوگل وب رو هم به یاری طلبید.

۷. آیا گوگل اسکولار پایگاه رایگان فول تکست می باشد؟

خیر گوگل اسکولار هنوز پایگاه شاید محسوب نشود (توضیح شماره ۳) و بیشتر به عنوان یک موتور جستجوی علمی مطرح می باشد ولی اگر نسخه ای از مقاله در هر جای وب بصورت پی دی اف رایگان موجود باشد (حتی اگر ناشر رایگان قرار نداده باشد) می تواند به شما ارائه دهد. (البته این شامل وب یپنهان نمی شود)
برای همین است که می بینیم برای یک مقاله مثلا ممکن است ۱۰ تا ورژن معرفی شود این یعنی در ده صفحه ی مختلف وب نشانه های یک سند علمی وجود دارد و ممکن است یکی از این صفحات پی دی اف مقاله رو هم رایگان گذاشته باشد

۸. آیا با جستجو در گوگل اسکولار کفایت میکند جستجوی منابع؟

خیر – حداقل پایگاه های مورد استفاده برای اینکه شما بخش خوبی از آنچه که امکان جستجو در نت را دارد، بگردید شامل حداقل ۶۰ میلیون رکورد در اسکوپوس و منابع استنادی وب آو ساینس را باید جستجو کنید.
(البته بر اساس روش نشان داده شده در زیر اگر صحیح باشد می بینید که مقدار موجودی اسکوپوس ۵ برابر اسکولار خواهد بود)

photo_2016-04-27_02-17-51

جستجو حرف a در اسکوپوس با ۵۱ میلیون

photo_2016-04-27_02-17-57

سرچ حرف a در گوگل اسکولار با ۹ میلیون رکورد

نویسنده: حسین حیدری

درباره ی حسین حیدری

مدیر گروه فناوری تلاش و توسعه (یابش)- مدیر مسئول مجله کتابدار 2.0 ------------------------------- حسین حیدری هستم مدرک مهندسی دارم و کلی مهارت های بین رشته ای، خلاقیت، کارآفرینی و انرژی را دوست دارم، از تولیدات فناورانه لذت می برم. سواد اطلاعاتی و رسانه ای هم بصورت تجربی آموخته ام. از آنجا که قدرت "جستجو" در دنیای امروز را یکی از قدرتمند ترین مهارت های مورد نیاز انسان میدانم، تدریس این روش ها رو هم انجام میدهم. هر لحظه سعی میکنم با مطالب عالی هم خودم بروز باشم، هم اطرافیان و هم مشتریانم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*