خانه / مهارت های پژوهشی / آموزش و مهارتهای 2.0 / آموزش جستجو و یافتن مدارک در شبکه اجتماعی ریسرچ گیت

آموزش جستجو و یافتن مدارک در شبکه اجتماعی ریسرچ گیت

ریسرچ‌گیت۱ یک شبکه اجتماعی علمی برای پژوهشگران، دانشمندان، اساتید و دانشجویان سراسر جهان در جهت ارتباط، همکاری، پرسش و پاسخ و مبادله‌های علمی است.

این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۰۸ توسط دو پزشک به نام های ایاد مادیش۲ و سورن هاف مایر۳، و یک متخصص رایانه به نام هارست فیکنشر۴ در بوستون آمریکا راه‌اندازی شد و چندی بعد به برلین آلمان انتقال یافت.

تعداد کاربران این شبکه اجتماعی از ۲۵۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۱ به ۹ میلیون نفر تا کنون، رسیده است. تعداد کارکنان آن نیز در حال حاضر، ۱۵۵ نفر گزارش شده است.

روش های یافتن مدارک در شبکه اجتماعی ریسرچ گیت:

برای یافتن مدارک (مقالات ژورنال ها و مجلات علمی، مقالات همایش ها و کنفرانس ها، دیتاست ها، و دیگر مدارک و انتشارات علمی محققان) در ریسرچ گیت، بایستی در این شبکه اجتماعی عضو باشید. اگر عضو نیستید از طریق این لینک با استفاده از ایمیل دانشگاهی خود عضو شوید. در صورت عضویت، از طریق این لینک وارد اکانت کاربری خود شوید. همچنین، می توانید با استفاده از اکانت فیس بوک یا توئیتر خود وارد سایت شوید.

شما می توانید با استفاده از روش های زیر، مدارک علمی را در ریسرچ گیت جستجو و پیدا کنید:

  1. جستجوی ساده (Basic Search)
  • http://researchgate.netجستجوی آزاد بر اساس وارد کردن کلیدواژه (ها)، عنوان مدرک، نام نویسنده (ها)ی مدرک، نام دانشگاه، و دیگر پارامترها در کادر جستجو و انتخاب گزینه PUBLICATIONS از منوی آبشاری سمت چپ کادر. مثال:

1

جستجوی آزاد بر اساس وارد کردن کلیدواژه (ها)، عنوان مدرک، نام نویسنده (ها)ی مدرک، نام دانشگاه، و دیگر پارامترها در کادر جستجو و انتخاب گزینه PUBLICATIONS از قسمت Browse results by سمت راست صفحه. مثال:

2

 

  1. جستجوی پیشرفته (Advanced Search)

الف- جستجوی کلیدواژه ای (Keyword Search): جستجو بر اساس عنوان یا نویسنده مدرک

3

ب- جستجو بر اساس چکیده مدرک (Similar Abstracts): جستجو از طریق وارد کردن چکیده یا خلاصه مدرک، و یافتن مدارک مشابه بر اساس کلیدواژه های چکیده (تشابه یابی)

4

 

  1. مرور مدارک بر اساس الفبای عنوان آن ها (Browse publications by title)

مرور و تورق مدارک بر اساس حرف اول الفبای عنوان آن ها در پایین قسمت جستجوی پیشرفته و با کلیک روی یکی از حروف الفبا مثلاً D و مشاهده عناوین مدارک شروع شونده با آن حرف

5

 صفحه اختصاصی مقاله در ریسرچ گیت:

پس از انجام جستجو، برای ورود به صفحه اختصاصی مقاله موردنظر در ریسرچ گیت، روی عنوان مدرک موردنظر کلیک کنید. در این صفحه، مشخصات مدرک مانند عنوان مدرک، اسامی نویسنده (ها)، نام مجله یا کنفرانس، شماره جلد و دوره، سال انتشار یا برگزاری کنفرانس، DOI مدرک، منبع و پایگاه مدرک، چکیده مدرک، تعداد دفعات مشاده مدرک، مقالات استناددهنده به مدرک، فهرست منابع مدرک، نظرات و کامنت ها راجع به آن مدرک و … قابل مشاهده است. همچنین، در صورتی که نویسنده متن کامل مدرک خود را آپلود کرده باشد، شما می توانید آن را به صورت رایگان در قالب PDF دانلود کنید یا همان جا به صورت آنلاین مطالعه نمایید. در غیر این صورت، برای درخواست فول تکست مدرک، روی گزینه REQUEST FULL-TEXT کلیک کنید تا درخواست شما برای دریافت متن کامل آن مدرک، برای نویسنده (های) مدرک ارسال شود.

Q

S

D

پانویس ها:

  1. ResearchGate
  2. Ijad Madisch
  3. Sören Hofmayer
  4. Horst Fickenscher

نویسنده: امیر رمضانی

درباره ی امیر رمضانی

دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*