خانه / آرشیو / سال دوم - شماره 1395 / Questia: بزرگترین کتابخانه آنلاین جهان

Questia: بزرگترین کتابخانه آنلاین جهان

کوئستیا واقع در مرکز شهر شیکاگو، به عنوان اولین و بزرگترین کتابخانه آنلاین در جهان، پایگاه و منبع برتر جهت انجام تحقیقات آنلاین و نوشتن مقاله است. از زمان تأسیس آن در سال ۱۹۹۸، کوئستیا به دانشجویان در زمینه پیدا کردن و استناد با کیفیت بالا در تحقیقات علمی کمک کرده است. با تأکید بر موضوعاتی که به علوم انسانی و اجتماعی مربوط است، کوئستیا منابع مورد نیاز برای تکمیل بیشتر سطوح کالج و تعیین هسته تحصیلات دوره را فراهم می کند. هم‌اکنون بیش از دو هزار دانشگاه و دانشکده از بیش از ۱۷۰ کشور جهان در این کتابخانه الکترونیک مشترک هستند و از امکانات آن استفاده می‌کنند.

کتابخانه کوئستیا کتابها و مقالات نشریات در موضوعاتی همانند تاریخ، فلسفه، اقتصاد، علوم سیاسی، زبان انگلیسی و ادبیات، انسان شناسی، روانشناسی و جامعه شناسی را در بر میگیرد.

در ژانویه ۲۰۱۰ کوئستیا به وسیله ی آموزش Cengage (پیشرو در ارائه آموزش خلاقانه)، امکان آموزش راه های تحقیق و پژوهش برای حرفه ای ها، کتابخانه و دانشجویان در سراسر جهان را فراهم آورد. از آن پس، کتابخانه کوئستیا شروع به رشد و پیشرفته کردن ابزارهای پژوهش، نوشتن و تنظیم یافته ها به منظور پاسخگویی به جامعه دانشگاهی کرد. امروزه اکثر دانشجویان بیش از هر زمان دیگری از کوئستیا استفاده می کنند.

کوئستیا در یک نگاه:

  • استفاده بیش از ۵۰۰۰۰۰ دانشجو از زمان راه اندازی کوئستیا از منابع و اطلاعات موجود در آن
  • اجازه به کارکنان کتابدار جهت انتخاب کتابها و مجلات نشریات ارائه شده به صورت دستی
  • بیش از ۸۳۰۰۰ کتاب آنلاین از انتشارات تجاری و دانشگاهی معتبر
  • بیش از ۱۰ میلیون مجله قابل استناد، روزنامه و مقالات مجله
  • ابزار سازمانی و مقاله نویسی به منظور کمک به پژوهشگران جهت مدیریت پژوهش و تولید خودکار پانویس ها و کتابشناسی ها
  • امکان تعیین موضوع مطالعات دانشجویان توسط اساتید یا انتخاب نحوه آموزش تحقیق و پژوهش برای نوشتن یک مقاله پژوهشی به منظور تکمیل کردن دوره آموزشی خود
  • کمک رسانی نویسندگان پشتیبان با ابزارها و راهنمایی برای نوشتن مقاله پژوهشی به پژوهشگران 

برای استفاده از خدمات این کتابخانه بایستی عضو این کتابخانه شد. البته باید به این نکته توجه داشت که هر مشترکی می تواند در یک زمان معین فقط یک بار به این کتابخانه متصل شود.

این کتابخانه فقط برای اعضا و مشترکین خود، نرم افزاری را با نام (Gurunet) به طور رایگان عرضه می‌کند که علاوه بر امکان دسترسی به تمامی قابلیت‌های کوئستیا امکان دسترسی به اطلاعاتی از قبیل نقشه‌ها، زندگی‌نامه‌ها، رخدادها، اطلاعات آموزنده دیگری از صدها کتاب معتبر و امکان استفاده از فرهنگ لغت با یک کلیک و … را فراهم می‌سازد. قبل از آغاز ثبت‌نام سرویس، کوئستیا رایانه کاربر را بررسی کرده و ضمن تشخیص سیستم‌عامل و مرورگر آن، نیازمندی‌های ضروری را برای استفاده بهینه از کتابخانه اعلام می‌کند.

امکانات جستجو در کوئستیا:

  • این پایگاه نسبت به حروف بزرگ حساس نیست و واژگان جستجو را در هر دو صورت (باحروف بزرگ وکوچک) یکسان تلقی می‌کند.
  • از پرانتزمی‌توان برای ترکیب عملگرهای بولی استفاده کرد و بیش از یک عملگر در بین واژگان استفاده کرد.
  • عملگرکوتاه‌سازی برای جستجوی یک واژه با حروف آخر متفاوت کاربرددارد.
  • بعدازانجام جستجو و با فعال کردن گزینه search within results می‌توان در نتایج به دست آمده جستجو کرد.
  • دربخش جستجوی پیشرفته می توان واژه‌های جستجو را در فیلدهای مختلف وارد کرده و محدوده های مختلفی را با هم ترکیب کرد، مثلا هم در فیلد مخصوص عنوان، هم در فیلد مخصوص موضوع و هم نویسنده، الفاظ را وارد کرد.
  • درکوئستیا علاوه برجستجوی کلید واژه‌ای می‌توان از طریق مرور موضوعی کتاب ها (بر اساس موضوعات کنگره) به مرور جستجو پرداخت.

قابلیت استفاده از فضای کار:

پس از عضو شدن در کوئستیا فضای خصوصی معینی برای مشترک ایجاد می‌شود که بدان فضای‌کار گفته می‌شود. تمامی پروژه‌های ساخته شده توسط کاربر به علاوه پروژه پیش‌فرض در این فضا وجود دارد. در قسمت فضای کار امور ذیل قابل انجام است:

۱- ایجاد و سازماندهی پروژه ها برای ذخیره‌سازی ابعاد و بخش‌های مشخصی از تحقیق مانند قسمت‌های رنگی‌شده، پاورقی‌هاو … .

۲- ایجاد خودکار کتابشناسی با شیوه مورد دلخواه(شش شیوه برای ذکر منابع و کتابشناسی وجود دارد، مانند: APA، CMS، MLA).

۳-  مشاهده(نمایش) و چاپ محتوای همه تغییرات به صورت یکپارچه و یکی شده.

تمامی اطلاعات کاربر که در بخش فضای‌کار قرار دارد، در سرور مطمئن کوئستیا جای گرفته و هیچ فضایی از کاربر اشغال نمی‌کند. در بخش فضای کار امکان تغییر نام و حذف تنها یک یا چند فایل از داخل یک پروژه هم وجود دارد. یکی از امکانات جالب فضای کار، امکان تعیین و محدود کردن نمایش انواع فایل‌ها است. بدین معنی که می توان تعیین کرد که فقط یک یا چند نمونه از فایل‌ها را نمایش دهد.

Picture1

 

منبع: http://lookahead.surfwax.com/examples/questia

مترجم: مهناز کریم زاده

درباره ی مهناز کریم زاده

کارشناس کتابداری دانشگاه علامه طباطبایی - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس - کتابدار کتابخانه عمومی حکیم هیدجی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*