خانه / آرشیو / سال اول - شماره 1394 / ابزارهای مورد نیاز برای ارزیابی وب سایت ها

ابزارهای مورد نیاز برای ارزیابی وب سایت ها

اکثر کاربران اینترنت صفحات مورد نظر خود را از موتورهای جستجو پیدا می کنند، از این رو بهینه بودن وب سایت برای موتور های جستجو کلید اصلی برای رسیدن به بازدید بیشتر و موفقیت وب سایت است. 

موتورهای جستجو با توجه به یک سری قوانین به وب سایت ها رتبه می دهند. از جمله:  دسترسی آسان به مطالب و همبستگی موضوعی آنها در سایت، تولید محتوای مفید و متناسب با نیاز کاربران، افزایش سرعت سایت و کاهش زمان بارگذاری، اندازه سایت، سایتهای مبتنی بر صفحات گرافیکی، صفحات وب پویا، استفاده صحیح از کدهای HTML، استفاده از نام دامنه مناسب، تعداد پیوندهای دریافتی.

googlelogo_color_284x96dp

موتور جستجوی گوگل: از مهمترین ابزارهای ارزیابی یک وب سایت خود موتورهای جستجو می باشند، بنابراین موتور جستجوی گوگل این امکان را برای مدیران وب سایت فراهم نموده است تا بتوانند وب سایت خود را ارزیابی نمایند.

دستور site در موتور جستجوی گوگل اندازه وب سایت شما یا همان تعداد صفحه از وب سایت شما که در گوگل نمایه شده است را نشان می دهد این دستور در گوگل اسکار برای وب سایت های علمی و مجلات نیز کاربرد دارد.

Site:website.domain

همچنین دستور link برای به دست آوردن تعداد لینک های ورودی به وب سایت استفاده می شود.

link:website.domain

alexa-rank (1)وب سایت الکسا (Alexa): جهت بدست آوردن رتبه ترافیک وب سایت و تعداد لینک های ورودی به وب سایت از جستجو در وب سایت الکسا استفاده شد. الکسا در آوریل ۱۹۹۶ توسط بروشتر کال و بروس گیلیات ایجاد شد و اکنون به عنوان مشهورترین وب سایت ارزیابی سایر وب سایت ها شناخته می شود و از طریق اطلاعات گردآوری شده، خدمات ارزیابی رایگانی را برای کاربران فراهم می کند. الکسا رتبه جهانی فهرستی یک میلیون وب سایت برتر را که به صورت ماهانه رهگیری می شود را محاسبه می کند. ابزارهای وب سایت الکسا رهگیری وب سایت را تاجایی که نصب می شود نگه می دارد، سپس نمره ها را با بیشترین ترافیک نشانگرها، بازدید کننده ها و مشاهدات صفحه محاسبه می کند. وب سایت الکسا رتبه وب سایت، لینک های ورودی را مشخص می کند و این وب سایت همچنین رتبه ترافیک وب سایت را مشخص می کند که چگونگی محبوبیت یک وب سایت نسبت به دیگر وب سایت ها را نشان می دهد، الکسا پیشرو در ارائه رایگان، معیارهای وب جهانی است. 

OpenSite-Explorer-Images

وب سایت opensiteexplorer.org: تعداد پیوندهای ورودی به هر وب سایت یکی از معیارهای مهم و اصلی در ارتقای رتبه وب سایت در موتورهای جستجو می باشد، opensiteexplorer.org وب سایتی معتبر در زمینه وب سنجی می باشد، با استفاده از این وب سایت می توان تعداد پیوندهای ورودی به وب سایت را به دست آورد.

Article_ReverseEngineeringYourCompetitor_6

وب سایت ahrefs.com: ابزاری مفید برای تجزیه و تحلیل وب سایت ها می باشد، با استفاده از این ابزار می توان پیوندهای ورودی، کلمات کلیدی و … را به دست آورد، همچنین مدیر وب سایت با جستجوی کلید واژه ای خاص، محبوبترین(بالاترین رتبه) صفحات در مورد آن کلیدواژه را نشان می دهد.

ابزارهای ارزیابی سرعت بارگذاری وب سایت:

gtm

ابزارهای زیادی برای ارزیابی سرعت بارگذاری یک وب سایت وجود دارند که چند مورد آنها در ذیل آورده شده است:

منابع:

  • داستانی, میثم و رامین افشون، ۱۳۹۲، تحلیل وب سنجی وب سایت خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران، اولین همایش ملی رویکردهای نوین در مهندسی کامپیوتر و بازیابی اطلاعات، رودسر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودسر و املش، http://www.civilica.com/Paper-BPJ01-BPJ01_017.html.
  • زارعی, عاطفه و سکینه علی کیا، ۱۳۹۴، تحلیل پیوندهای وب سایت های شبکه های تلویزیونی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با استفاده از روش وب سنجی، اولین کنفرانس بین المللی وب پژوهی، تهران، دانشگاه علم و فرهنگ، http://www.civilica.com/Paper-IRANWEB01-IRANWEB01_055.html.
  • محمد امین عرفان منش، فرشته دیدگاه. ارزیابی ظاهری، ضریب تاثیرگذاری و میزان بازدید از وب سایت های دانشگاه های علوم پزشکی ایران, تحقیقات کتابخانه های عمومی. صفحات ۱۶۹-۱۹۱, ۱۳۸۸٫
  • S. ORALALP, “Analysis of Turkey’s visibility on global Internet,” Unpublished Master of Science thesis, Middle East Technical University, Turkey, 2010.
  • O. B. Onyancha, “‘LINKED IN FOR PROSPERITY’ WEB STATUS OF NATIONAL LIBRARIES IN SUB-SAHARAN AFRICA.”Thesis  MAY 2010. Acess http://etd.lib.metu.edu.tr/upload/12612202/index.pdf.

نویسنده: میثم داستانی

درباره ی میثم داستانی

دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی گرایش بازیابی اطلاعات، دانشگاه پیام نور مشهد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*