خانه / آرشیو / سال اول - شماره 1394 / ابزارهای رایگان آنالیز و تحلیل استناد در پابمد، یافتن مجلات مناسب برای ارسال مقاله

ابزارهای رایگان آنالیز و تحلیل استناد در پابمد، یافتن مجلات مناسب برای ارسال مقاله

پژوهشگران برای انجام مطالعات خود در برخی موارد نیازمند تحلیل استنادی داده‌ها یا آنالیز نتایج جستجوهای خود هستند. در بیشتر موارد برای دریافت تحلیل‌های استنادی از پایگاه‌های اطلاعاتی مانند وب‌آوساینس[۱] و اسکوپوس[۲] استفاده می‌شود و ابزارهایی مانند هیست‌سایت[۳] و وُس ویور[۴] به‌کار می‌روند. اما در حوزه پزشکی در پایگاه مدلاین[۵] و موتور جستجوی آن پابمد[۶]، ابزارهای آنالیز مشابه وجود ندارد. یافتن مجلاتی مناسب برای چاپ مقالات در زمینۀ پزشکی و یا مقالات مشابه نویسندگان پرکار در این موضوعات در بسیاری موارد پژوهشگران را دچار مشکل می‌کند. در این مطلب به معرفی سه ابزار مناسب جهت رفع این مشکل می‌پردازیم.

  1. Pub Reminer:

نرم‌افزار جانبی رایگان است که برای جستجو و آنالیز نتایج جستجوی اطلاعات در پابمد، طراحی شده است. این ابزار امکان تلفیق و جستجوی مجدد نتایج بازیابی شده را هم به شما می­دهد. برای این منظور داده­های جداول را نشان­دار کنید و آن‌ها را در پالایش مجدد نتایج­تان، بکار ببرید. در این ابزار پرسش جستجو در قالب قابل جستجو در پابمد ساخته و اجرا می‌شود، سپس نتایج بوسیلۀ نرم‌افزار آماری تعبیه شده در پاب ریمایندر آنالیز می‌شود و در قالب‌های متفاوت بر اساس شاخص‌های  نویسنده، کلیدواژه، سال انتشار، نام ژورنال، کشور، نوع فایل و… در صفحۀ نتایج ارائه می‌شود.

pubmedreminder

  1. Go PubMed:

این ابزار با استفاده از هستی­شناسی ژن‌ها[۷]، اصطلاحنامۀ طبقه­بندی ژن‌ها، سرعنوان­های موضوعی مش[۸] و اصطلاحنامۀ متون پزشکی، نتایج را دسته­بندی و تحلیل کرده و به شما اجازه می­دهد تا نویسندگان، ژورنال­ها، کشورها و عبارات مش را به‌صورت جداول و نمودارها مشاهده کنید. لیستی از واژگان مش را که با جستجوی شما ربط[۹] بیشتری دارند ایجاد کرده و تحلیلی از آن‌ها در نتایج جستجوی شما ارائه می­کند.

gopubmed

  1. (Journal Author Name Estimator (JANE:

وقتی به دنبال نشریه‌ای برای چاپ مقالۀ خود هستید یا می­خواهید مقالات مشابه مقالۀ خود را بیابید و به آنها استناد دهید و یا به­عنوان ویرایشگر مجله می­خواهید داور خوبی برای مقاله­ای معین بیابید، جِین[۱۰] راهنمای خوبی است. متن مقاله­ را در جِین وارد کنید تا مدرک­تان را با میلیون­ها مدرک در مدلاین مقایسه و بهترین ژورنال­ها یا نویسندگان منطبق را پیدا کند. شما می­توانید بجای وارد کردن عنوان یا خلاصۀ مقاله در کادر جستجو، از طریق کلیدواژه نیز به جستجو بپردازید.

jane

 پانویس ها:

[۱]. Web of Science

[۲]. Scopus

[۳]. HistCite

[۴]. VOSviewer

[۵]. Medline

[۶]. Pubmed

[۷]. Gene Ontology

[۸]. (Medical Subject Heading (MeSH

[۹]. Relevance

[۱۰]. (JANE (Journal Author Name Estimator

منابع:

  • وحیده زارع­ گاوگانی، معصومه ستاری، فرانک کاظمی­ مجد. استراتژی­ها و فنون جستجوی اطلاعات پزشکی در وب. تبریز: الوین، ۱۳۹۲٫

نویسندگان: معصومه ستاری، دکتر وحیده زارع گاوگانی

درباره ی معصومه ستاری

کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی- کارشناس پژوهش مرکز تحقیقات روانپزشکی بیمارستان رازی تبریز

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*