میثم داستانی
سال سوم - شماره 1396, وبسایت ها
امروزه افراد بسیاری برای مقاصد شخصی و تجاری خود اقدام به راه اندازی وب سایتهای جعلی مجلات نمودهاند، مجلات جعلی (hijacked journals) اولین بار در اوایل سال ۲۰۱۲ توسط دکتر مهرداد جلالیان بیان شد، مجلات جعلی اصطلاحی برای وب سایتهایی مشابه با نام، آرم و ISSN یک مجله معتبر است. این مجلهها با استفاده از نام و شهرت مجله اصلی …
ادامه نوشته »
روناک حمزه ای
آرشیو, جعبه ابزار پژوهشگران, سال سوم - شماره 1396
اساس علم را دادههای پژوهشی تولید شده توسط پژوهشگران تشکیل میدهد که با اشتراکگذاری آنها میتوان به پیشبرد بیشتر علم و پژوهش کمک کرد، اشتراکگذاری و به دنبال آن دسترسپذیری دادههای پژوهشی قابلیتهای زیادی برای پیشرفتهای علمی فراهم کرده است و باعث تسهیل در بازتولید نتایج پژوهشها شده است(۱)، ترویج پژوهشهای جدید، تقویت انسجام پژوهشهای پیشین، تسهیل فرصتهای یادگیری دانشجویان، …
ادامه نوشته »
نازنین مؤمن زاده
آرشیو, سال سوم - شماره 1396, طنز و خواندنی ها
رهبران شگفتانگیز عادتهای بسیار بینظیری دارند – یکی از این عادات بسیار شگفتآور و ساده، مطالعه است. اطلاع کسب کنید که این امر چگونه میتواند به شکوفایی و پیشرفت آنها کمک کند… هری اس. ترومن اظهار داشت، «همه کتابخوانها رهبر نیستند اما همه رهبرها کتابخوان هستند». من عاشق مطالعه هستم، چرا که این کار هم لذتبخش است و هم نقش …
ادامه نوشته »
کلاس آپ
آرشیو, سال سوم - شماره 1396, طنز و خواندنی ها
این همه تشویق به مطالعه نکنین مخصوصاً بابا ها رو این دوستمونم معروفه به آکروبات کتاب باز عمرن تلاش کنین اینجوری بخونین عشق کتاب خوندن های قبل تو همه شوخی بوده تو بخون که فقط تو کتاب خونی از اینام تو کتابخونه هاتون بزارین خوبه ها به اینم میگن کتابخونه چرخ اینام کتابداران شما هم کتابدار خوندن نه! جرئت دارین …
ادامه نوشته »
حسین حیدری
آرشیو, جعبه ابزار پژوهشگران, سال سوم - شماره 1396, مهارت های پژوهشی
یادم میاد از سالهای اولیه دانشجوییم شروع کردم به اشاعهی آموختههام و هر روز بیشتر میخواندم، تا جای ممکنه کتابها رو خلاصه میکردم و گاهی پرینت میگرفتم و بین بچههای کلاس منتشر میکردم.امشب مطلبی رو در وبلاگ شاهین کلانتری از متممی ها خوندم یادم افتاد از اون روزها.—جوزف باداراکو میگوید: «در دنیای پرسرعت امروز، اگر بخواهیم دانشمان را فقط برای …
ادامه نوشته »
معصومه انصاری
آرشیو, جعبه ابزار پژوهشگران, سال سوم - شماره 1396
(FWCI (Field-Weighted Citation Impact شاخصهای مختلف ارزیابی مجلات و پژوهشگران با توجه به وابسته بودن به سال تولید و انتشار، نوع مقاله و حوزۀ موضوعی، برای مقایسۀ پژوهشگران چند حوزۀ موضوعی مناسب نیستند. شاخص FWCI، شاخصی نرمال شده و فارغ از سن علمی، حوزۀ موضوعی و نوع مقاله است، که به صورت نرمال شده برای هر فرد، مقاله یا سازمان …
ادامه نوشته »
معصومه انصاری
آرشیو, جعبه ابزار پژوهشگران, سال سوم - شماره 1396
بیشک تولید علم از مسائل مطرح و مهم در دنیای امروز است؛ اما گام مهم و بعدی در تولید علم، نشر علم و قرار گرفتن آن در چرخۀ مصرف و بهکارگیری است. برای نشر علم نیازمند اطلاعرسانی و چاپ تولیدات علمی؛ در قالب مقالات و اسناد مختلف، در مجلات علمی هستیم. بالتبع هرچه اعتبار مجله بالاتر باشد تأثیرگذاری و نشر …
ادامه نوشته »
روناک حمزه ای
اخبار پژوهشی, اخبار کلیدی, سال سوم - شماره 1396
به تازگی Clarivate Analytics، (بخش علمی شرکت تامسون رویترز) گزارش استنادی مجلات[۱] را در سال ۲۰۱۷ بر پایهی اطلاعات سال ۲۰۱۶، منتشر کرده است. لازم به ذکر است JCR یک انتشار سالانه است که توسط تامسون رویترز منتشر میشد و این اولین بار است که این گزارشها توسط نشریه Clarivate Analytics اعلام میشود. آخرین بهروزرسانی (JCR(2017 شامل ۱۱۵۴۹ مجله در …
ادامه نوشته »
روناک حمزه ای
آرشیو, آموزش و مهارتهای 2.0, سال سوم - شماره 1396, پایگاه های اطلاعاتی
مقالات کلاسیک از گزینههای جدید گوگل اسکالر برای معرفی مقالات پر استناد دنیا در ۱۰ سال اخیر است. این امکان شامل مقالاتی است که از سال ۲۰۰۶ منتشر شدهاند. در حال حاضر آمار ارائه شده مربوط به ماه می ۲۰۱۷ هست. شما با این امکان جدید میتوانید مقالات پر استناد در هر حوزهی موضوعی را مشاهده نمایید. مقالات کلاسیک شامل …
ادامه نوشته »
میثم داستانی
رسانههای اجتماعی, سال سوم - شماره 1396, وبسایت ها
مقدمه:امروزه با گسترش کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی روزمره شاهد شکلگیری نسل جدید از ابزارهای اینترنتی هستیم که امکانات بی شماری را برای روابط متقابل، مذاکره ، گفتگو و به طور کلی ارتباط دوسویه فراهم آورده است. وب۲ ناظر به شکلگیری اینترنت محاورهای است که امکان برقراری ارتباطات چند سویه میان کاربران شبکه جهانی اینترنت را فراهم ساخته …
ادامه نوشته »